"Semoga Segala Usaha Akan Membuahkan Hasil Dan Pulangan Kepada Semua..InsyaAllah..Aamiin

Wednesday 6 May 2015

SEJARAH PENUBUHAN ARASH ( PART 1 )

        ESTABLISHING ROOTS


 Bermula di suatu malam yang hening...Jeng! Jengg! Jenggggg!
 Maka berbicara di FB di antara Dua insan yang terpisah hampir 38 tahun.
Salah seorang dari mereka berdua tidak mengenali dengan siapa dia berbicara.
 Di antara dialog nya berbunyi ( tak de bunyi sebenor nye ):

MALAM PERTAMA :

Abdul Halim Muhammad :  Assalammualaikum. Kamu ni zamri anak yacop bilei yang duduk di jalan                                                                                        di jalan sitiawan tu kan.?

Zam AlBeruasi                  : Waalaikummussalam Tuan. Ye saya. Siapa Tuan ? maaf gambo kecik    
                                             bebeno. Tak peghasan teman

Abdul Halim Muhammad  : Kakak kamu nama Norehan kan?

Zam AlBeruasi                   : Ye Saya Tuan. Tuan ni sapa ye ?

Abdul Halim Muhammd    : Kamu tentu tak kenei aku. Kamu selalu lepak di geghotak tok yakop
                                              dulu. Komer laghi bile nampak aku.

Zam AlBeruasi                   : ( sambil garu kepala yang tak gatei ) ye saya Tuan. Ok lah, maafkan saya
                                              nanti kita sambung lagi insyaAllah. Saya ada keroje. Assalammualaikum

Abdul Halim Muhammad  : Wkumsalam.

            Begitu lah saban malam perbualan berlaku. Dan akhir nya Zam AlBeruasi "ADD FRIEND" Abdul Halim Muhammad lalu beliau mula mencari jawapan kepada dengan siapa dia berbual , sehingga suatu malam " Request friend accepted oleh Abdul Halim Muhammad.

           Alangkah terkejut nya Zam AlBeruasi apa bila gambr yang di tatapi nya insan yang lebih di kenali dengan " HALIM MAT HARUN " di kalangan penduduk Beruas. Lalu satu malam yang lain :

MALAM NTAH YANG KE BERAPA NTAH :

Zam AlBeruasi                  : Assalammualaikum Bang Halim.

Abdul Halim Muhammad  : Waalaikummussalam. Kamu dah kenei aku ke ?

Zam AlBeruasi                  : Maafkan saya bang Halim. Memang tak terlinteh di kepala ni, miker
                                            ni abg Halim Mat Harun. Abdul Halim Muhammad tu memeng teman
                                            tak kenei sapa. Tapi kalo sebut Halim Mat Harun sape tak kenei..hihi

Abdul Halim Muhammad : Kamu mesti ingat aku dah mati kan.

Zam AlBeruasi                  : Astaghfirullah. Saya keluor dari Beruas taun 79 bang. Perkabaran yang
                                             saya dengo tentang Beruas tu macam-macam. Saya tak ambil tahu sangat
                                             semua tu. Tapi apa yang saya dengo macam tu lah. Bang maafkan saya.

Abdul Halim Muhamad    : ( menyingkap kisah lama dengan panjang lebor )@#@$%^$#@$..!

Zam AlBeruasi                  : Alhamdulillah Bang. Syukur lah kalau macam tu. Mudahan abang di beri
                                            kekuatan dan hidayah yang berpanjangan. Saya didik diri saya supaya jadi
                                            orang yang rasional dan sentiasa positif bang. Yang dah berlalu biarlah
                                            berlalu. Jadikan ikhtibar dan penguat semangat.

Abdul Halim Muhammad  : Zam..aku tengok kamu ni agak aktif di FB. Aku nak mintak tolong kamu
                                             kumpulkan oghang-oghang Beruas. Aku nak jumpe deme , nak mintak
                                             maaf . Banyak salah dan silap aku pada deme. Tolong aku ye :-(

Zam AlBeruasi                  : Bang, mintak maap. Bendang dah tak de sekarang ni saya dengo.

Abdul Halim Muhammad  : apa yang kamu meghepek ni zamri ?

Zam AlBeruasi                  : Ate, abg kata nak mintak maap kat oghang-oghang Berueh. Oghang-
                                             oghang ni selalu ada di Bendang je..hahahahahaha . Sori bang, lawak
                                             bodow jap. Saya faham bang. InsyaAllah, saya tak janji, tapi saya akan
                                             cube usahakan.

Abdul Halim Muhammad  : hahahahahaha..hantu kamu Zam. Kamu pekena kan aku ye. OK Zam,
                                             terime kasih. Moga usaha kamu berjaya. Aku ni rasa bersalah bebeno.
                                             aku nak cuba cuci nama aku ni. Aku dah tobat insyaAllah.

Zam AlBeruasi                  :  Cuci nama gune sabun cap kapak je bang,...hahahahaha :P. Ok
                                              la bang, teman permisi dulu. Melekat-lekat dah mata ni. Taik mate
                                              dah berselepat keluor ni... dah pagi. Assalammualaikum

Abdul Halim Muhammad  : Terima kasih Zam..aku percaya pada kamu..Waalaikummussalam.

ORANG-ORANG..hihihihi

ESTABLISHING ALUMNI SM RAJA SHAHRIMAN



 Maka dengan itu, tercetus satu cabaran baru bagi Zam AlBeruasi untuk mengumpulkan "orang-orang" Beruas especially ALUMNI SMRS. Maka berbagai cara bermain di kepala.
Strategi demi strategi cuba di buat tetapi gagal.

Hingga sampai di satu masa Zam AlBeruasi menyatakan hasrat Di Grup FB BRUAS untuk mengadaan ReUnion.
Alhamdulillah, respon yang di beri oleh ahli Grup FB BERUAS amat positif.
Dengan perbincangan dengan beberapa orang Ahli Grup maka...........


Pada Mac 2012,sebuah kumpulan yang aktif didalam laman sosial mengunakan nama BRUAS [ www. Facebook.com/group/BRUAS ]  berbincang untuk mengadakan perjumpaan yang dinamakan  BRUASSIAN & EX SMRS RE-UNION.

Dengan muafakat beberapa orang yang aktif di grup, dana dan ahli dapat di kumpulkan berserta sponsor dari individu yang prihatin.


   Maka pada tarikh 9 Jun 2012 Program dijalankan , bermula pada pukul 2.00 petang hingga 7.00 petang dengan berkonsepkan "SANTAI"  sambil berbual bual sesama peserta yang diadakan di Ritzs Garden Hotel,Ipoh.

Majoriti peserta yang hadir adalah dibesarkan dan bersekolah di Sekolah Menengah Raja Shahriman yang terletak di sebuah pekan kecil bernama BERUAS dalam daerah Manjung,Perak.
Kebanyakan peserta terdiri daripada mereka yang telah mencapai usia 50an dan dari perbagai kerjaya, ada yang berkhidmat dengan kerajaan Pusat, Kerajaan Negeri, Sektor Swasta, Berniaga sendiri,dan ada juga Suri Rumah sepenuh masa.


                     Perjumpaan yang julung kali diadakan ini telah dihadiri dari perbagai kaum utama di Malaysia,iaitu Melayu,Cina,India,yang membawa maksud 1 Malaysia (ngee..! ) yang diwar warkan oleh Perdana Menteri kita, berpandukan kerjasama erat diantara kaum telah bermula sejak di tahun tahun terdahulu.

                    Disamping itu,seorang peserta telah diraikan oleh rakan rakan yang bersama sama membesar dan bersekolah di SMRS Beruas di sekitar tahun 70an kerana beliau telah di anugerah Pingat DPMP yang membawa gelaran Dato’oleh Sultan Perak.Peserta itu adalah Orang Besar Jajahan Hulu Perak, YDH Toh Seribijaya Lt. Kol(B) Dato` Shaharudin Bin Haji Nazari bersama Datin isteri beliau. 


Dengan kehadiran YDH Dato` telah menyuntik semangat baru kepada Zam AlBeruasi serta Tuan Hj. Halim Muhammad  untuk meneruskan misi mengumpul dan menyatukan kembali ALUMNI SMRS/SMKRS.

Ucapan Bernas oleh OBJ Dato`

Majlis berjalan lancar dikemudikan oleh Pengacara Majlis terkenal EMCEE Perak yang  juga tersohor di Asia Tenggara juga merupakan ALUMNI SMRS , Mr. KT Pillai.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa oleh Pengurusi Majlis,Tuan Haji Abd Halim B Muhammad, disusuli katakata aluan oleh OBJ Hulu Perak. 

Majlis seterusnya ialah saling memperkenalkan diri kepada yang hadir di sebabkan ramai yang telah terputus hubungan hampir 30 tahun lebih dan ada yang tidak mengenali di antara satu dengan lain.  

Kemudian, para hadirin menjamu selera dengan juadah minum petang sambil beramah mesra, berkaraoke dan berfotografi . 
Penyampaian cenderahati untuk Ahli Jawatan Kuasa Majlis serta cabutan bertuah oleh Pengerusi Majlis dan OBJ Dato`.


Menjamu Selera ( maaf bangunan senget lak ..)


Cabutan Bertuah
Di Antara AJK yang di anugerahkan cenderahati tajaan Mr. Leong Kuan Yew


Terpisah hampir 35 tahun


Meraikan Hari Lahir beberapa orang ALUMNI dengan Kek Straberi S.Resepi Sponsor dari Puan Kasmawati Joned
Kumpulan Selendang Perak Tajaan OBJ

Majlis disudahi dengan sesi bergambar beramai-ramai,walaupun ada yang terpaksa beredar dahulu, atas sebab sebab peribadi. 

Bagaimana pun kebanyakan peserta menetap di Ipoh, ada juga yang dari Sungai Petani, Pulau Pinang, Parit Buntar, Taiping, Kuala Kangsar ,Beruas, Bota, Ayer Tawar, Seri Manjung,Teluk Intan, Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan juga dari Termeloh,Pahang.

GROUP PHOTO
 Satu perhimpunan yang menjadi sejarah, Ingatan yang terpahat di hati sehingga akhir hayat dan andai ada rezeki, misi menubuhkan Persatuan ALUMNI SMKRS akan tercapai dengan Izin Allah...aamiin..

THE BEGINNING.....to be continued





     *** Nukilan Vice President ARASH...The Famous Fabolous Glamorous Zam-AlBeruasi
                      

No comments:

Post a Comment